Wat is de toegevoegde waarde van het Thuiswinkel Waarborg? Op deze vraag ging jurist Ank van Heeringen (foto) van Thuiswinkel.org in tijdens de E-tail Update op 16 april in Huizen. Zij ging daarover in discussie met Jeroen Kortschot, redacteur van het VARA-consumentenprogramma Kassa. Aanleiding was een uitzending van Kassa in november over de wildgroei aan keurmerken. Thuiswinkel.org kwam daarin als meest betrouwbaar uit de bus.
Jurist Ank van Heeringen legde aan de hand van voorbeelden uit wat de waarde is van het Thuiswinkel Waarborg voor zowel consumenten als bedrijven die online diensten en/of producten verkopen. Van Heeringen: “Van groot belang is natuurlijk dat het Waarborg wordt ondersteund door de Consumentenbond. Leden van Thuiswinkel.org worden jaarlijks gecontroleerd en gecertificeerd. Ze worden gecontroleerd op alle relevante wet- en regelgeving. Daar onderscheiden we ons mee van andere keurmerken.”
Tegelijkertijd beseft Van Heeringen dat er veel keurmerken zijn die (vrijwel) niets voorstellen, die bovendien door middel van hun naam ook nog eens misbruik maken van het vertrouwen dat consumenten hebben in het Thuiswinkel Waarborg. “Wij werken aan betrouwbare webwinkels. Dat doen we als Thuiswinkel.org ook door middel van belangenbehartiging en op het gebied van kennis. Bovendien hebben we een onafhankelijke klachtenbemiddeling met bindend advies en moeten onze leden echt aan een heel aantal dwingend wettelijke eisen voldoen die bovendien gecontroleerd worden. Geen wassen neus dus.”
Vertrouwen van consumenten
Daar hebben de consumenten en webwinkels volgens haar ook recht op. “De consument wil weten bij wie ze kopen en dat zo’n bedrijf te vertrouwen is. Webwinkels zijn gebaat met consumenten die bereid zijn te kopen. Het Thuiswinkel Waarborg draagt daar aan bij. Het is daarom betreurenswaardig dat er keurmerken zijn die wet- en regelgeving helemaal niet serieus nemen. Het is heel gemakkelijk om een keurmerk te beginnen. Verzin een leuke naam en je kunt aan de slag. Het zou goed zijn als de eisen vanuit de overheid op dit punt aangescherpt worden en dat keurmerken die niets voorstellen hard aangepakt worden.”
Fictieve webwinkel Meesterkweker
Tijdens de uitzending Kassa op 12 november 2011 zette de VARA-redacteur Jeroen Kortschot een fictieve website op en meldde zich aan bij verschillende keurmerken. Hij heeft het grote aanbod aan webshopkeurmerken in kaart gebracht en bleek zich met zijn fictieve webshop ‘Meesterkweker’ bij de meeste keurmerken gewoon aan te kunnen melden, echter niet bij het Thuiswinkel Waarborg. Kassa, het kritische consumentenprogramma van de VARA, heeft in november ook een enquête gehouden over webwinkels en keurmerken. Uit de enquête blijkt dat Thuiswinkel Waarborg het meest betrouwbaar is.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.